Externe Ondersteuning
Basisschool OBS de Oversteek houdt zich aan de Wet op het primair onderwijs artikel 41 ‘Verplichte deelname leerlingen aan het onderwijs’.
Deze toelichting op de Wet op het primair onderwijs artikel 41 ‘is voor externe ondersteuners, ouders en/of verzorgers, onderwijspersoneel en alle andere hulpverleners. Middels dit schrijven bieden we allen helderheid wat de wettelijke kaders zijn ten aanzien van de buitenschoolse ondersteuning van leerlingen gedurende lestijd. In principe dient het onderwijs, inclusief eventueel benodigde extra zorg, te worden verzorgd door de school waar de leerling staat ingeschreven. De leerling is ook gehouden deel te nemen aan alle voor hem/haar bestemde onderwijsactiviteiten, inclusief de nodig geachte extra zorg. Beide aspecten zijn in de wet vastgelegd. Het komt regelmatig voor dat ouders aan een school vragen of de kinderen extra ondersteuning kunnen krijgen van een externe aanbieder, ónder schooltijd. Onder extra ondersteuning wordt dan verstaan: begeleiding en/of behandeling van leerlingen die niet door de school wordt georganiseerd en/of gefinancierd, maar door ouders en/of derden. Deze begeleiding en/of behandeling wordt dan geboden door een instelling of privépersoon die geen directe relatie met de school heeft. Het gaat om externe hulpverlening c.q. behandelaars die ouders zelf op privébasis financieren en die onder schooltijd plaatsvindt. Omdat de school de verantwoording voor de invulling van de lestijd heeft en niet een extern bureau of een zzp’er, kan dit slechts in uitzonderingsgevallen worden toegestaan. In de praktijk gebeurt dit in overleg met ouders en het samenwerkingsverband van Passend Onderwijs (een arrangement) - BSOT.
Uitgangspunten bij externe ondersteuning onder schooltijd:
1. De school is verantwoordelijk voor het onderwijs dat tijdens schooltijd wordt gegeven aan haar leerlingen. Onder schooltijd wordt het onderwijs verzorgd door de school.
2. Voor leerlingenondersteuning die volgens school noodzakelijk is om het onderwijsprogramma (de leerdoelen) voor deze leerling succesvol te laten verlopen, geldt dat de school hierover beslist. De school verzorgt deze ondersteuning. Eventueel kan hiervoor expertise worden ingehuurd. (Bijvoorbeeld via het Ondersteuningsplatform van het samenwerkingsverband of een centrum voor Dyslexie).
3. Ondersteuning en begeleiding die op initiatief van ouders wordt aangevraagd en bekostigd dient buiten schooltijd te worden verzorgd. Het is immers geen onderdeel van het onderwijsprogramma voor deze leerling.
4. De school kan toestemming geven voor incidenteel onderzoek of behandeling onder schooltijd. Bij een vraag naar structurele inzet van therapie of behandeling onder schooltijd (van bijvoorbeeld fysiotherapie of logopedie), dient gezocht te worden naar een oplossing om dit toch zoveel mogelijk buiten schooltijd te laten plaatsvinden. Eventueel wordt de schoolarts hierover geconsulteerd.